At se opera i biografen er som at være der selv, og i denne sæson bliver Bibliografens mørke henført til de store operascener på Bregnez Festival, Paris operaen, Operaen i Zürich, Berlin statsopera med flere.

Vi viser 8 produktioner af storslåede operaer. Stor lyd og flotte billeder.

 

Pris pr. forestilling: 150,- kr.

4 forestillinger eller flere: Pris pr. forestilling: 130,- kr. *
*Denne rabat opnås i Bibliografens billetsalg ved køb af 4, eller flere, forskellige forestillinger.

 

Hver forestilling har indlagt en pause på ca. 20 minutter.

Bibliografens café vil til forestillingerne have Operatilbud på nogle udvalgte forfriskninger.

 

Køb billetter og læs mere om forestillingerne på Bibliografen.dk

Den glade enke

Søndag 25. september kl. 17.00

Zürich Operaen 2004

Det er nærmest umuligt at undgå at synge med på de kendte strofer fra Den glade enke..

For at tilrane sig den store formue, der tilhører den unge og attraktive enke, Hanna Glawari, til sit land Pontevedro, indleder Baron Zeta en helt speciel matchmaking: Han beordrer den charmerende kvindebedårer grev Danilo Danilowitsch til at udføre sin patriotiske pligt ved at gifte sig med enken. Hvad baronen ikke ved er, at Danilo og Hanna allerede tidligere har haft en forhold, inden hun blev ”den rige enke”. At høre Franz Lehars Den glade enke er at omgive sig med en vidunderlig verden af operetter i to timer. Det er dirigenten Franzl Welser-Möst, der med orkesteret i Zürich Opera får musikken til at boble som en Dom Perignon 96. Sådan skal operette opføres. Det er ligeledes med kunstnere, der virkelig kan synge Lehar og som gennemfører fortolkningen på en fortryllende måde. Lehár kan ikke iscenesættes smukkere, mere provokerende og mere trofast over for værket. Med Dagmar Schellenberger og Rodney Gilfry i hovedrollerne og endnu et andet drømmepar, Ute Gfrerer og verdenstenoren Piotr Beczala.

 

Lohengrin

Mandag 7. November kl. 16.00

Bayruth Opera festival 2018

En satanisk oplevelse om det onde par Ortrud og Telramund, der ønsker at udnytte magten i Brabant og forsøger at ødelægge Elsa, arvingen til tronen efter sin forsvundne bror Gottfried. Parret beskylder Elsa for at have dræbt sin bror. Hendes skyld skal afgøres ved Gudsdom, en tvekamp mellem Telramund og en ridder der vil forsvare Elsa. Gralsridderen Lohengrin hører hendes skrig om guddommelig hjælp om at sende en ridder til hendes forsvar.

Det er med stor glæde, at vi atter kan tilbyde Wagners Lohengrin. Denne gang fra La Scala i en fremragende udgave oprindelig skabt til Bayreuth-festivalen 2018 dirigeret af tidens store Wagner dirigent Christian Thielemann og med kunstnere i verdensklasse: Piotr Beczala som Lohengrin, Anja Harteros som Elsa, Waltraud Meier som Otrud og Tomasz Konieczny som Telramund.

Om denne roste nye produktion af den amerikanske instruktør Yuval Sharon, skrev Opernwelt: "En af de mest interessante nyskabelser i det musikalske landskab". New York Times roste: "Den fremragende Piotr Beczala" som Lohengrin, Anja Harteros imponerende Bayreuth-debut som Elsa, og Ortrud spillede med dominerende tilstedeværelse af den uforlignelige Waltraud Meier.

 

Barberen i Sevilla

Fredag 25. November kl. 19.30

Opera Bastille 2014

Bliv i forrygende godt humør af Rossinis skønne upstairs/downstairs opera. Grev Almaviva er forelsket i den skønne Rosina. Han får hjælp af den opfindsomme barber Figaro, og sammen narrer de Don Bartolo, som er Rosinas formynder. Efter mange forviklinger og forvekslinger ender alt godt, og greven får sin Rosina.

Det er uden tvivl den mest berømte opera-buffa i musikhistorien og en kilde til evig glæde. Rossini komponerede den på få uger og lånte ouverturen og genbrugte musik fra sine egne både seriøse og komiske værker. Alle de verdenskendte musiske passager er dog nye. Barberen i Sevilla var også en af de første operatriumfer i Europa. Med sin utrolige fremdrift og ungdommelige jubel var dette værket, der grundlagde Rossinis strålende internationale ry. Med denne nye produktion af det altid populære mesterværk fik den italienske sceneinstruktør Damiano Michieletto sin Paris Opera-debut og skabte en utrolig rutschebanetur, hvor man skal holde på hat og briller.

 

Carmen

Torsdag 8. December kl. 16.00

Bregenz operafestival 2017

Carmen kaldes med rette ”Operaernes dronning” og har siden premieren været og er stadig en af de mest spillede operaer i verden. Georges Bizets fængslende musik med dens spanske lyde tog verden med storm: Carmens Habanera og Seguidilla er ligesom Escamillos Toreadors sang kendt af alle. Den franske komponists mest succesrige opera opføres på verdens største, spektakulære flydende scene ved Bodensøen i Bregenz, med et sæt designet af den britiske kunstner Es Devlin. I samarbejde med instruktøren Kasper Holten. For den danske instruktør handler denne "opera om skæbne og besættelse" om "to mennesker, der behandles som outsidere.

Den fransk opera mezzosopran Gaëlle Arquez ikke kun synger og spiller Carmen, hun er Carmen. Den svenske tenor Daniel Johansson brillierer som Don José.

 

Juleballet: Nøddeknækkeren

Lørdag 10. December kl. 11.00

Wien 2012

Ethvert barn bør se Nøddeknækkeren mindst én gang. Denne Nøddeknækker fra Wiener Staatsoper er et fint valg. Flotte kostumer, officersuniformer og store kjoler fra det 19. århundrede. Soldaterne er talrige, og der er husarer på heste. Særligt charmerende er alle børnene. Der er snesevis af dem i balsalsscenen, og at se så mange andre børn på scenen vil helt sikkert glæde børn blandt biografens publikum. Nøddeknækkeren er lige så meget et spejl for børn, som det er for de voksne. Det er en russisk udgave af Rudolf Nurejev.

Solister: Davide Dato, Emilia Baranovicz, Franziska Wallner-Hollinek, Liuidmila Konovalova og Vladimir Shishov.

 

Aida

Mandag. 16. januar kl. 19.00

Opera Bastille 2022

Der findes få operaer hvor sammenhængen mellem det grandiose og det intime er så tæt forbundet som i Aida. Den blodige konfrontation mellem etiopierne og ægypterne sidestilles med Radamès kærlighed, (kaptajn for den egyptiske livvagt) til Aida, en etiopisk slave (datter af den etiopiske konge). Deres kærlighed er stærkere end hadet mellem de to folkeslag, deres sociale forskelle og uforenelige perspektiver. Denne kærlighed er lige så solid som væggen, som blokerede dens fuldbyrdelse.

Til sin Paris Opera-debut har den hollandske instruktør Lotte de Beer valgt at kaste et kritisk blik på den europæiske fremstilling af koloniserede folk og opmuntre os til at gentænke vores forhold til æstetiske produktioner fra fortid og nutid. Dirigeret af Michele Mariotti og med verdenstjerner: Soloman Howard som kongen, Ksenia Dudnikova som Amneris, Sondra Radvanosky som Aida, Jonas Kaufmann som Radamés, Dmitry Belosselskiy som Ramfis og Ludovic Tézier som Amonasro. Værket samler flere temaer, som Verdi satte pris på: nostalgi efter et tabt fædreland, udfrielse gennem døden, kontrasten mellem en nedslående nutid og et idealiseret andetsteds, den kvælende rækkevidde af religiøs og politisk magt, de regulerende faktorer i en verden, der bevidst er fyldt med faldgruber.

 

Rosenkavaleren

Søndag 26. Februar kl. 13.00

Berlin Statsopera 2020

I denne elegante forestilling ved wieneraristokratiet skal vi opleve allehånde fortrædeligheder i de fine familier. Den ubehøvlede baron Ochs auf Lerchenau afbryder sin kusine Feldmarskalindens morgen-tête-à-tête med sin unge elsker Octavian, for at få hende til at hjælpe med sine bryllupsplaner, som er mere drevet af økonomiske interesser. Han ved ikke, at Octavian, der er bestemt til at være rosernes kavaler, senere vil forelske sig i selve bruden...

Under overfladen af sin let strømmende dialog og overdådig musik udforsker Rosenkavaleren udviklingen blandt

de menneskelige relationer, både personlige og samfundsmæssige. Begyndende med den skandaløse kærlighedsaffære for unge Octavian og den ældre, endnu fortryllende Marskalinde, udvikler Octavian sit ungdommelige incitament til romantisk kærlighed.

Multimediekunstneren André Heller får sin længe ventede debut som sceneinstruktør på Berlins Statsopera med Richard Strauss' tragikomiske Rosenkavalier, og kritikerne er fulde af lovord: "Med sin iscenesættelse af Rosenkavalier sætter André Heller et monument over fejlfriheden" (Die Zeit). Mesterdigenten Zubin Mehta leder det fantastiske orkester i Staatskapelle Berlin og en "besætning af sangere, frem for alt med Camilla Nylund og Günther Groissböck er uovertrufne - en Rosenkavalier med en drømmebesætning" (Frankfurter Allgemeine Zeitung). "Man har næppe nogensinde set en mere pragtfuld, elegant og overdådig Rosenkavalier" (Süddeutsche Zeitung).

 

Parsifal

Lørdag 18. marts kl. 11.00

Wien 2021

En ung mand, der er uvidende om alt, inklusive sit eget navn, ankommer til den hellige grals rige. Er han den 'rene tåbe, oplyst af medfølelse', som, hvilket er blevet profeteret, vil rense riget?

Parsifal er Richard Wagners mesterværk og sidste opera, det er på mange måder summen af hans værker, og måske stiller operaen spørgsmålet: Hvem er jeg? Hvad skal jeg tro? Hvordan finder jeg ud af det?

I sit sidste musikdrama Parsifal forvandler Wagner frygten for fristelserne og det syndige begær til en fortælling om forløsning. Partituret kontrasterer det hellige med det sanselige, fra musikkens skarpe storhed og processionen til gralsalen i 1. akt til den rigt orkestrerede scene, hvor Kundry forsøger at forføre Parsifal i 2. akt. Der er sektioner af næsten overjordisk skønhed som f.eks. I Prologen og operaens slutscene, hvor Parsifal afslører gralen for ridderne.

Den russiske instruktør Kirill Serebrennikovs frygtløshed, som man nærmest fysisk kan mærke i hans produktioner, fascinerer nogle lige så meget, som den forvirrer andre. Hans radikale læsning af Wagners sidste storslåede opera på Wiener Staatsoper betragter Parsifal som en befrielsesopera, nemlig som en befrielse fra sig selv gennem erkendelsen af, at vejen til frihed kun kan tackles af en selv.

Det er med Jonas Kaufmann som Parsifal og Elīna Garanča i sin rolledebut som Kundry; to af tidens store ikoner i førsteklasses vokalform og fordybet i deres roller i en grad, der overskrider den hype, der omgiver dem. Philippe Jordan, der dirigerer Wiens statsoperas orkester, vælger en lys, hurtig Wagner. "En luksusbesætning til Wagners vidunderlyde" skrev Salzburger Nachrichten, og Frankfurter Allgemeines Magazin skrev "Serebrennikov fremtryller verdener af billeder, der aldrig lader dig gå."

 

Madame Butterfly

Mandag 17. april kl. 16.30

Bregenz Operafestival 2022

Forbered dig på en overdådig visuel oplevelse! Den japanske geisha Cio-Cio-San, kaldet Butterfly, svælger i lykke, da den amerikanske søløjtnant Pinkerton gifter sig med hende. Det er et sammenstød mellem verdener og værdier, for mens Pinkerton føler sig fri trods ægteskabet indgået med Butterfly og tilbage i Amerika gifter sig med en amerikansk kvinde, venter Butterfly, der er fuld af kærlighed, håb og længsel, på hans tilbagevenden i tre lange år – sammen med deres barn. Da Pinkerton pludselig vender tilbage med sin amerikanske kone, træffer Cio-Cio-San en uundgåelig beslutning.

Giacomo Puccinis Madama Butterfly, en af de mest spillede operaer i dag, kommer til den overmåde smukke Lake Stage/Bregenz for første gang med dirigenten Enrique Mazzola og instruktøren Andreas Homoki. De subtile landskabsmalerier bringer japansk atmosfære til Bodensøen. Med: Celine Byrne som Butterfly, Edgaras Montvidas som Pinkerton, Claudia Huckle som Suzuki og Yngve Søberg som Sharless. Overrumplende!